مقالات

سوختگی در پرنده و اقدامات فوری

سوختگی در پرندگان خانگی

یکی از ارجاعات متداول به کاینیک تخصصی پرندگان سیمرغ موارد سوختگی در پرندگان زینتی است. در این بخش با توجه به مطالعه مطلبی از جانب همکار عزیزم دکتر احسان بر آن شدم تا ضمن به اشتراک گدارئن این مطالب بهترین راهکارها در لحظه وقوع را خدمت شما بیان نمایم. تماس پرنده با دمای بالا (شعله، مایعات داغ، بخار یا هرگونه شی‌ء داغ)، الکتریسیته یا مواد شیمیایی می‌تواند باعث سوختگی شود.

درمان خانگی

ابتدا سعی کنید تا نوع سوختگی پرنده خود را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که سوختگی می‌تواند از مواردی همچون آب جوش، روغن داغ، مواد شیمیایی و یا وسایل الکتریکی حادث شود.

اگر پرنده شما با آب داغ سوخته است: آب سرد بروی ناحیه سوخته اسپری کرده و یا چنانچه پا سوخته است، آن را در آب سرد فرو برید تا درد پرنده کمتر شود. استفاده از آنتی‌بیوتیک و ضدالتهاب موضعی فراموش نشود. برای اینکه آسیب بیشتری به پرها وارد نشود، بهتر است از مایع محلول در آب، کرم، اسپری و یا پودر آنتی‌بیوتیک/ ضدالتهاب استفاده کرد. از مصرف هرگونه مواد روغنی همچون پماد یا کره اجتناب کنید زیرا این مواد می‌توانند به پرهای پرنده (همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد) آسیب برسانند.

اگر پرنده شما با آتش سوخته است، شستشوی ناحیه به مدت 10 تا پانزده دقیقه با آب سرد باعث کاهش التهاب و دمای پوست پرنده خواهد شد. سپس باید با یک گاز آغشته به آب‌نمک ناحیه را پوشانده و سریعاً به دامپزشک مراجعه کنیم (خصوصاً اگر سوختی عمقی بوده و عضلات را نیز درگیر کرده باشد).

اگر پرنده شما با روغن داغ سوخته است: ناحیه را با آرد یا نشاسته ذرت بپوشانید تا روغن/ گریس جذب آن شود و روغن را از پرهای پرنده پاک کنید.

اگر پرنده شما با اسید (همانند وایتکس یا چاه بازکن) سوخته است، به‌آرامی با آب سرد ناحیه را شستشو دهید تا آن ماده شیمیایی رقیق شود. سپس با جوش‌شیرین و آب خمیری درست کنید و لایه نازکی از آن را بروی محل سوختگی بمالید.

اگر پرنده شما با مواد قلیایی (همانند آمونیاک( سوخته است، به‌آرامی با آب سرد ناحیه را شستشو دهید تا آن ماده شیمیایی رقیق شود. سپس ناحیه را با سرکه بپوشانید.

اگر پرنده به دنبال جویدن سیم سوخته است، ابتدا برق را قطع کرده و پس از جدا کردن پرنده از سیم برق، سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید زیرا هیچ درمان خانگی برای این نوع سوختگی وجود ندارد.

به یاد داشته باشید که این موارد درمان اولیه هستند و پس از انجام آن بهتر است برای درمان کامل به دامپزشک مراجعه کنید. این امر درصورتی‌که پرنده شما در شوک باشد، الزامی بوده و سریعاً باید درمان شوند.

اگر پرنده در شوک نباشد، دامپزشک پس از اخذ تاریخچه کامل و معاینه، اقدام به تعیین نوع و حدت سوختگی می‌کند. معمولاً برای پیشگیری از عفونت، آنتی‌بیوتیک تجویز شده و در کنار آن نیز امکان بانداژ یا پانسمان محل سوختگی وجود دارد. بسته به نظر دامپزشک، ممکن است وی برای پیشگیری از نوک زدن و آزردن محل زخم اقدام به تجویز قلاده الیزابت برای پرنده نماید تا وضعیت پرنده وخیم‌تر نگردد.

تهیه و تنظیم: دکتر احسان

زمان انتشار: (6 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱