مقالات

نکات مهم در خصوص خرید و نگهداری پرندگان زینتی (1)

با عنایت به اینکه یکی از سوالات روزمره و همیشگی دوستداران پرنده در خصوص شرایط یک پرندخ سالم و اصول کلی نگهداری آنها می باشد در این نوشته برآنیم تا به ذکر چند نکته مهم در این راستا بپردازیم که به امید خدا در شماره های بعد این مطالب به تفکیک هر پرنده ارائه خواهد شد.

ویژگیهای یک پرنده سالم:
به شما توصیه می کنیم که پیش از خریدن پرنده وانتقال به محل زندگی خودحتما به ویژگیهای یک پرنده سالم توجه نمایید و هر یک از نشانه های سلامتی  را یک به یک مورد بررسی قرار دهید و در صورت عدم تجربه و آگاهی کافی حتما با دامپزشک متخصص مشورت نمایید.
برخی از علائم قابل مشاهده هنگام بروز بیماری پرندگان به شرح ذیل می باشد:
رفتار بی تفاوت ، تنگی نفس وبه گوش رسیدن صداهای غیر عادی تنفس، چشمهای قرمز وملتهب،ترشحات از چشم وبینی ،کم یا بی اشتها شدن ،اسهال وفضولات رنگی ،پف کردن غیر عادی پرها ،ژولیدگی وآلودگی پرها تورم پوست پا یا منقار،تنفس نامنظم ،گوشه گیری و عدم تحرک کافی،فلجی پاها وبالها،خواب آلودگی تنگ شدن ونیمه باز ماندن چشمها،    دور نگه داشتن بالها از بدن،كج شدن گردن،مشاهده انگلهای خارجی در میان پرها.
توصیه می شود به محلی برای خرید مراجعه كنید كه اصول اولیه بهداشت در آنجا بخوبی رعایت شود. از تماس پرنده خود با پرنده یا پرندگانی كه از سلامتی آنها اطمینان ندارید جدا خودداری نمائید.
- قبل از انتقال پرنده جدید به محلی كه از قبل پرندگانی در آنجا نگهداری می نمایید،پرنده جدید را حتما به مدت 2 ماه در محلی جداگانه قرنطینه نمایید تا از تندرستی آن كاملا اطلاع حاصل نمایید.
- قبل از انتخاب و خرید هرگونه پرنده توجه داشته باشید كه پرنده شما نیازمند جای مناسب ،نگهداری صحیح و توجه كافی می باشد و حصول این موارد مستلزم صرف وقت ،صبر ،حوصله و هزینه كافی است.

ویژگیهای قفس مناسب و محل نگهداری پرنده:
- در مدت زمانی كه پرندهای را نزد خود نگاه می دارید محل زندگی پرنده شما باید دارای درجه حرارت یكنواخت،جریان هوای تازه ومناسبو نور كافی ومطلوب همواره با آرامش باشد كه به این منظور رعایت نكات زیر الزامی است :
محل استقرار قفس پرنده نباید محیط شلوغ و پرهیاهو  ویادر فاصله نزدیكی از دیوار یا تلویزیون یا روبروی دریچه كولر یا باد پنكه و مجاور بخاری یا شوفاژ باشد.
- پرنده در طول روز نیاز به نور كافی ومناسب و هوای تازه داردلذا برای قفس محل نزدیك پنجره بسیار مناسب است به شرط اینكه در زیر تابش مستقیم نور خورشید یادر برابر كوران باد سرد نباشد.
- محل نصب قفس نباید پایین و یادرروی سطح زمین باشد و بهتر است كه حداقل در ارتفاع 1 متری از سطح زمین بوده ودر زاویه اتاق نصب شود و همچنین پشت به دیوار نصب شود تا پرنده احساس امنیت بیشتری نماید.
از آنجا كه پرندگان به محیط اطراف  خود انس می گیرد و محیط اطراف را به عنوان قلمرو خود می شناسد بنابراین توصیه می شود كه تادر حد امكان از تغییر محل نصب قفس پرنده خودداری شود.
- قفس باید عریض و جادار باشد و امكان تحرك پرنده و پرندگان در آن به خوبی فراهم شود . یک اصل کلی در باب راحتی فضای پرنده 1.5 برابر طول هر 2 بال طول-عرض-ارتفاع قفس باشد. شیك بودن ظاهر قفس برای پرنده اهمیتی ندارد.
- كف قفس ،میله عرضی و ظروف آب و غذای پرنده را باید روزانه پاك و شستشو و خشك نمایید .لذا بهتر از قفسهایی كه دارای كف كشویی است ، استفاده نمایید . همچنین بهتر است که ظروف استیل باشند.
- سقف قفس بهتر است صاف مسطح باشد تا امكان پرواز وتحرك پرنده بیشتر فراهم شود . قفسهای مدور عملا امكان پرواز در قفس رااز پرنده می گیرد. بخصوص سهره را نباید در قفسهای مدور نگهداری كرد. چون شكل این قفسها پرنده را وادار می كند تادر یك مسیر مصنوعی وناخواسته پرواز كند،لذا  وجود 2 یا چند میله عرضی متناسب با جثه پرنده در داخل قفس بسیار ضروری است وزمینه تحرك بیشتر پرنده را فراهم می نماید.
بهتر است در نزدیكی محل نگهداری پرنده دماسنج دیواری نصب نمائید تا به موقع از تغییرات دما آگاه شوید.
- توصیه می شود 2 یا 3 نوع چوب زیر پای پرنده با سایز مختلف جهت خفظ سلامت پاهای پرنده در قفس قرار دهید.
- در صورتیكه پرندهای را بصورت منفرد نگهداری می كنید ، برای متنوع ساختن زندگی پرنده از وسایل بازی استفاده نمایید.

نكات مهم در تغذیه پرندگان زینتی:
- برای تهیه جیره غذایی مناسب پرنده خود با دامپزشك متخصص مشورت نمایید.از مصرف خوراك فاسد وكپك زده توسط پرنده جدا خودداری نمایید. غذا وآب باید همیشه وبه موقع در اختیار پرنده باشد تا پرنده شاداب باشد .برای در اختیار گذاشتن آب وغذا بهترین زمان صبح زود است،در صورتیكه صبح زود برنمی خیزید ترتیبی دهید كه از شب قبل دانه برای صبح زود در دسترس پرنده باشد.روزانه حداقل 2 بار آب تازه با دمای مطلوب در اختیار پرنده قرار دهید ودر صورتی كه آب كثیف باشد ،باید فورأ تعویض شود.
- ظرف آب ،دانه وسبزیجات بهتر است كه از خارج قابل پرنمودن باشند تادر اثر داخل شدن دست در قفس ،پرنده نترسد.
- توجه داشته باشید كه فلزات زنگ زده ،ظروف تفلون،پودر ومایعات شوینده،پاك كننده نوك مداد یا خودكار،الكل ،قهوه،ادویه جات،گیاهان سمی ،سموم حشره كش،آفات گیاهی ،دودسیگارو دود اگزوز اتومبیل برای تندرستی پرنده شما زیان آور است.
- از چیدن گلها وگیاهان باغچه و یا اطراف جاده وخوراندن آنها به پرنده جدأ خودداری نماییدزیرا برخی از آنها ممكن است مسموم باشندیا ذرات ریز معلق در هوا ناشی از وسایل نقلیه روی آنها نشسته  وآنها را مسموم نموده باشد.
- قناری از جمله  پرندگانی است كه نسبت به نمك مصرفی حساسیت فراوان دارد از اینرو باید مراقبت شود  تا غذاهای حاوی نمك در دسترس این پرنده قرار نگیرد.
- هرگونه اعمال زور  و یا گرسنه نگه داشتن پرنده برای به آواز در آوردن یا به سخن گفتن به منزله آزار وشكنجه پرنده خواهد بود ونتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.
- طوطی ها نیاز جدی به شاخه خزیدن دارند ، شاخه های خزیدن را باید از شاخه های درختانی كه ایجاد مسمومیت نمی كنند تهیه نمایید.
دقت كنید كه دانه های رنگ نشده ،بو نداده و بدون نمك در جیره پرنده خود استفاده نمایید.

نكات مهم در اعزام پرنده بیمار به درمانگاه:
- در صورت مشاهده بیماری در پرنده یا پرندگان خودفبه شما توصیه می كنیم كه هر چه سریعتر آنه را نزد دامپزشك متخصص ببرید.برای انجام این منظور بهتر است پرنده را عینأ در قفسی كه در آن زندگی می كرده است به كلینیك حمل نماییدوتا پایان معاینه از نظافت كف قفس خوددارب بعمل آورید زیرا یكی از نشانه هایی كه تشخیص را آسان می كند نوع،مقدار.كیفیت مواد دفعی است و همچنین بقایای مواد غذایی مورد استفاده پرنده نیز خود گویای وضعیت اشتهای پرنده است.
- جهت جلوگیری از استرس ناشی از حمل ونقل با قفس وبروز آسیبهای وارده به پرنده توصیه می شود كه روی قفس را با یك پارچه سفید نه چندان ضخیم بطور موقت بپوشانیم ،این عمل در حفظ نسبی دمای محوطه قفس نیز تا حدی موثر خواهد بود . در صورت عدم امكانات حمل با قفس توصیه می شود از جعبه مقوای دارای منفذ استفاده نمایید.
- هنگام مراجعه به كلینیك توصیه می شود دارنده پرنده یا كسیكه نگهداری پرنده را به عهده داردحضور داشته باشد تا پرسشهای طرح شده از سوی دامپزشك به دقت پاسخ داده شود و تشخیص بیماری به آسانی بیشتری انجام شود.چنانچه دارندگان پرنده اطلاعات زیر را از قبل جمع آوری نموده وآنرا در اختیار دامپزشك قراردهند ،گام مهمی در تشخیص و درمان صحیح وبه موقع برداشته شده است:
1- تاریخ وزمان دقیق شروع بیماری    2- وضعیت اشتها قبل ودر حین بیماری    3-  وضعیت وكیفیت دفع فضولات   4-  میزان دفع آب قبل و درحین بیماری    5-  وضع وحالت تنفس پرنده    6- هرگونه تغییراتی كه احتمالأ در قفس محل نگهداری و یا درجه حرارت محیط و همچنین نوع غذای پرنده صورت گرقته است.
زمان انتشار: (9 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱