مقالات

کاکادو زیبای مسحور کننده

کاکادوها زیبای مسحور کننده

کاکادو یا به زبان لاتین Cockatoo نوعی طوطی است.
طوطی کاکادو بومی استرالیا و جزایر جنوبی اندونزی است. اندازه آنها از ۲۰ تا ۷۰ سانتی متر متغیر است. همگی دارای دمی کوتاه و منقاری بسیار قوی هستند. به زبان بومیان استرالیا کاکادو یعنی گازانبر زیرا منقار بسیار قوی مانند گازانبر دارند. کاکادوها بسیار باهوش و بازیگوش هستند. حرکات شیرین و خنده داری انجام می‌دهند ولی قدرت سخن گویی آنها ضعیف است.
کاکادو ها بدون اغراق یکی از دوست داشتنی‌ترین پرندگان زینتی هستند ولی برای نگهداری این پرنده زینتی همیشه با یک کاکادوی جوان شروع کنید. کاکادو‌ها طوطی‌های استثنایی هستند که بیشتر جنبه آکروباتیک بودن آنها جذابیت دارد تا سخن گویی. هوش فوق الاده و طبیعت فعال و شادابی دارند. از جمله خصوصیات دیگری مانند عشق ورزیدن به صاحب و اعضای خانواده این پرنده را به حیوان خانگی مناسب تبدیل کرده است.
با توجه به صدای ناهنجار، جثه بزرگ و منقار قوی آنها که می‌تواند به وسایل مختلف آسیب وارد کند، نگهداری آنها آسان نخواهد بود. با وجود این اگر توجه کافی به این پرنده دارید، به شما علاقه زیادی نشان می‌دهد و به پرنده‌ای بسیار رام و اهلی تبدیل می‌شود و دیگر خبری از سر و صداهای بلند نیست. وابستگی بسیار شدیدی به صاحبش دارد. در صورتی که به این پرنده توجه کافی نشود به عارضه کندن پرها دچار می‌شود. در صورت بروز این حالت، برطرف کردن آن بسیار دشوار خواهد بود و این مورد بیشتر در طوطی های بسیار اهلی دیده میشود که به دلایلی صاحب اصلی دیگر توجهی به پرنده خود نمیکند و یا با پرنده دیگری مشغول میشود که باعث ایجاد حسادت در کاکادو  میشود.
کاکادوها در همه حال چه خوشحالی و چه ناراحتی یا برای جلب توجه کردن، همیشه جیغ‌های وحشتناکی می‌زنند که همین جیغ‌ها طرفداران آنها را کم کرده است. درکل اگر شما وقت کافی برای سپری کردن با این پرنده دارید اقدام به خرید کنید. در غیر این صورت یا شما از دست پرنده خسته می‌شوید یا پرنده از دست شما خسته می‌شود. در صورتی که وقت کافی ندارید و تمایل به نگهداری این پرنده دارید، بهترین کار نگهداری جفت است که شامل هزینه سنگینی خواهد شد.
كاكادوها بسته به گروه و نوع ساكن جنگل هاي كوهستاني و جنگل هاي باراني يا جنگلهاي زير تابش نور مي باشد.انهادربرخي نواحي موجب از بين بردن محصولات كشاورزي مي شوند. ازان جا كه دانه خوارند به مزارع صدمه وخسارات وارد می كنند. نام كاكادو از زبان مالائي مشتق شده و مفهومش گاز انبرمي باشد .كاكادوها درسوراخ درختان مرتفع لانه مي سازنددرحاليكه در اغلب طوطي ها تنها پرنده ي ماده روي تخم ها خوابيده وجوجه راپرورش مي دهد.در كاكادوها نرماده مبادرت به اين كار مي نمايند.معروف ترين مشخصه ي كاكادو ها  كاكل روي سر بوده كه ضمن تحريك شدن انرا بر جسته مي سازد.برخلاف ساير طوطيان منقار زيرين كاكادوها پهن تر از منقار فوقاني مي باشد.
مناسب بودن به عنوان حيوانات خانگي: كاكادو هابسيار مورد توجه بوده ولي چندان اسان نيست چون جانوراني اچتماعي هستند.درصورتي كه انفرادي نگهداري شوند . به ادمي انس و الفت زياد ميگيرند. لذا اگر تنها گذارده شوند غصه خورده وصدمه خواهند ديد.انها تنها به شخصي معيني خو نه گرفته بلكه به چند نفر انس و الفت مي گيرند.كاكادو ها علاقه به نوازش ومهرباني داشته وبه سرگرمي نيازمندند وبزودي دستي وابسته خاهند شد. انها قادر به هنر نمائي هاي خاص خود مي باشند.
استعداد حرف زدن: كاكادوها استعداد مثلا انواع امازون يا خاكستري رادرحرف زدن ندارند.كاكادو چشم برهنه بايستي بالا ترين استعداد را در ياد گيري كلمات در خانواده ي خود دارا باشد برخي از انواع كاكادو جيغ هاي بلندي كشيده قادر به تقليد هر نوع صدائي بوده وسوت زدن مي اموزد.
طول عمر: بيش از پنجاه سال
خوراك: تخمه افتاب گردان . گندم. جو. ارزن . دان سياه .كاهو . هويج . ميوه ها خصوصا گيلاس . شاخهي درختان براي جويدن

غذای این پرنده شامل تخمه و دانه‌های دیگر مانند بادام و پسته همراه میوه و سبزیجات است. بیشتر کاکادو‌های اهلی سر میز با شما غذا خواهند خورد و می‌توان هر چیزی را به آنها داد. البته به غیر از چیزهایی که دستگاه گوارش طوطی‌ها را دچار اختلال می‌کند مانند پنیر، نمک،ادویه جات و غیره که باعث ناراحتی‌های گوارشی در این پرنده می‌شود.
پرنده ماده بالغ از روی عنبیه قرمزش قابل تشخیص است و نرها چشمانی سیاه دارند. کاکادوها به راحتی با هم جفت می‌خورند و به راحتی تکثیر می‌شوند و پدر و مادر های بسیار خوبی هستند. لانه بهتر است از کنده تو خالی که به صورت عمودی قرار گرفته، باشد.
بیشتر کاکادوها از هر گونه که باشند در دوران جوجگی دارای زبان‌هایی روشن سفید رنگ هستند و دور منقار آنها خالی از پر و دارای سوراخ‌های بینی سفید هستند و پاهای تیره و نازکی دارند. منقار صاف است و لایه لایه نیست و در دور چشم آنها پوستی بسیار صاف و تمیز و تازه وجود دارد.
کاکادو گونه های بسیاری دارد که اسامی بعضی از انها در زیر آمده است:
۱ – کاکادو ملوکان
۲ – کاکادو چتری
۳ – کاکادو اصلی میشل
۴ – کاکادو گوفین
۵ – کاکادو دوکرپ
۶ – کاکادو تاج گوگردی کوچک
۷ – کاکادو گالا
۸ – کاکادو چشم برهنه
۹ – کاکادو تاج پرتقالی
- و....
 


زمان انتشار: (7 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱