مقالات

آشنایی با گونه های رایج پرندگان زینتی

 

محبوب ترین پرندگان زینتی جز دو راسته طوطی سانان و گنجشک سانان می باشند. از راسته طوطی سانان می توان به باجریگار، عروس هلندی، کاکادوها، طوطی برزیلی، لوری ها، کانورها و ماکائوها و از راسته گنجشک سانان می توان به فنچ ها، قناری ها و میناها اشاره کرد.

- باجریگار

باجریگارها، طوطی هایی هستند که در اکثر موارد رفتار دوستانه ای دارند. اصلی ترین دلیل محبوبیت این پرندگان بخاطر قیمت ارزان، نیاز به فضای کم و سر و صدای نسبتا کمشان می باشد. این طوطی ها در اسارت تا 15-18 سال می توانند عمر کنند ولی متاسفانه به دلیل روش های بد و اشتباه نگهداری از سوی سرپرستان، تعداد کمی از این پرندگان بیشتر از 6 سال عمر می کنند. باجریگارهای نر توانایی یادگیری تعداد زیادی از واژگان را دارند و می توانند جملات را نیز تقلید کنند ولی پرنده های ماده به اندازه جنس نر در صحبت کردن استعداد ندارند.

- عروس هلندی

عروس هلندی ها به عنوان اولین پرنده برای مبتدیان مورد توجه قرار گرفته و بهترین پرنده شناخته می شود. نگهداری از این پرندگان به دلیل رفتار محبت آمیز نسبت به سرپرست نسبتا ساده است و می توانند تا 20 سال عمر کنند. با وجود اینکه عروس هلندی ها در مقایسه با باجریگارها دایره لغاتشان محدودتر است  ولی جنس نر استعداد صحبت کردن دارد. علاوه بر این عروس هلندی ماده نسبت به جنس نر رفتار آرام و ملایم تری دارد.

-  فنچ ها و قناری ها

فنچ ها پرندگان کوچک و پر جنب و جوشی هستند که می توانند حیوان خانگی مناسبی باشند. دو گونه محبوب فنچ برای مبتدیان، فنچ زیرا و فنچ بنگالی است. فنچ ها با توجه به رفتار طبیعیشان باید به صورت جفت نگهداری شوند.

قناری ها را می توان به صورت تک نگهداری کرد و اهلی کردنشان نسبت به فنچ ها راحت تر است. یکی از ویژگی های قناری که برای افراد جذاب است توانایی تولید صدای آهنگین در جنس نر است. فنچ ها می توانند بین 6-10 سال و قناری ها بیشتر از این مدت عمر کنند.

- طوطی برزیلی

زیستگاه اصلی طوطی برزیلی آفریقاست. رام کردن این پرندگان سخت است و برای ایجاد حس اعتماد و دوستی بین پرنده و سرپرستش نیاز به تعامل و ارتباط منظم با افراد دارد. از بین نژادهای این پرنده، طوطی برزیلی صورت هلویی محبوب ترین نژاد است. طوطی برزیلی ها پرندگانی پرانرژی هستند و در اسارت بین 5 تا 10 سال می توانند عمر کنند.

- لوری ها و لوریکیت ها

لوری ها و لوریکیت ها بخاطر پرهای رنگی و بازیگوش بودنشان شناخته می شوند. اگر چه از نظر ظاهری پرندگان جذابی هستند ولی نیاز به رسیدگی تخصصی دارند و برای مبتدیان گزینه خوبی به شمار نمی آیند. از آنجایی که رژیم غذایی آنها بر پایه شهد، میوه ها و سبزیجات است مدفوع کاملا مایع است و نیاز به تمیز کردن مداوم قفس دارد. غذاها باید همیشه تازه در اختیار پرنده قرار بگیرد. لوری ها و لوریکیت ها عاشق حمام کردن هستند و باید شرایط انجام این کار همواره برای پرنده مهیا باشد. این پرندگان با نگهداری صحیح می توانند تا 15 سال در اسارت زندگی کنند.

- کانورها

کانورها جز طوطی های با جثه کوچک هستند که می توانند حیوان خانگی خوبی برای مبتدیان باشند. اکثر طوطی های این گروه شخصیت برونگرا و مهربانی دارند. با این حال، این پرندگان دوست دارند گاهی جیغ بزنند و صدای بلندی دارند که ممکن است باعث آزار افراد شود. میانگین عمر طوطی های کانور در اسارت بین 15-30 سال است.

- طوطی های با جثه متوسط

کاسکوها بین طوطی های با جثه متوسط، محبوب ترین پرنده هستند. این پرندگان بخاطر توانایی فوق العاده ای که در صحبت کردن دارند از گذشته توسط افراد نگهداری می شده اند. هنگامی که این پرندگان در خانه بزرگ و به صورت دستی تغذیه شوند رفتار دوستانه ای با سرپرست خود دارند و به دنبال جلب توجه و محبت آنها هستند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد کاسکوها صدایشان است که وقتی هیجان زده می شوند یا در شرایط نامطلوب قرار میگیرند جیغ می زنند.

طوطی های آمازون نیز گزینه محبوبی بین علاقه مندان به پرندگان هستند ولی نسبت به کاسکو قیمت بالاتری دارند. طوطی های آمازون در طبیعت می توانند تا 80 سال عمر کنند ولی میانگین عمر آنها در اسارت 20 سال است. از گروه طوطی های آمازون انواع مختلفی وجود دارد از جمله طوطی آمازون سر زرد و آمازون پیشانی آبی. هر دو این طوطی ها توانایی خوبی در صحبت کردند دارند. به دلیل عمر طولانی که آمازون ها دارند، خریداران این پرنده مسئولیت مادام العمری را قبول می کنند.

- کاکادوها

کاکادوها جز باهوش ترین و عاطفی ترین اعضای خانواده طوطی سانان هستند و با توجه به رفتار اجتماعی شان نیاز به توجه بیشتری از سوی سرپرستانشان دارند. کاکادوهایی که در این مورد احساس کمبود کنند می توانند بسیار پر سر و صدا باشند و به اشیا و افراد آسیب بزنند و در نهایت شروع به کندن پرهای خود کنند.

- ماکائوها

ماکائوها بزرگترین و زیباترین عضو راسته طوطی سانان هستند. این طوطی ها پرندگان باهوشی اند که تمایل به ارتباط اجتماعی با افراد دارند. انواع رایج ماکائوها شامل ماکائو آبی-طلایی، ماکائو اسکارلت و ماکائو بال سبز می باشد. ماکائو سنبلی بین تمام طوطی های جهان، بزرگترین طوطی است.

ماکائوها به خاطر جثه بزرگشان نیاز به فضای زیادی دارند که این عامل به همراه قیمت بالا و نیازهای خاص برای نگهداری، این پرنده را گزینه نامناسبی برای افراد مبتدی تبدیل می کند. در صورتی که این پرنده امکان دسترسی به لوازم خانه را داشته باشد با منقار قوی که دارد می تواند به آنها آسیب بزند. صدای بلندی که این طوطی ها دارند نیز یکی از عوامل بالقوه است که باید مورد توجه خریداران قرار گیرد.

- میناها

میناها به همراه توکان ها به گروه خاصی از پرندگان تعلق دارند که به عنوان "Soft bill" شناخته می شوند و فقط از غذاهای نرم و میوه ها تغذیه می کنند. میناها احتمالا با استعدادترین پرنده در صحبت کردن است. رژیم غذایی این پرنده می تواند میزان کثیف شدن و نیاز به تمیز کردن روزانه قفس را بیشتر کند.

علاوه بر نظافت، این پرندگان نیاز به توجه کمتری نسبت به طوطی ها دارند و برای کسانی که قصد داشتن تنها یک پرنده را دارند مناسب است.

 

منابع

Chris Pinney - The Complete Home Veterinary Guide-McGraw-Hill Professional (2003)

 
زمان انتشار: (2 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱