مقالات

آیا کرونا از طریق حیوانات خانگی قابل انتقال به انسان هستند؟

 

مقدمه

بر اساس شواهد موجود، ویروس کرونا از انسان به انسان منتقل و باعث انتشار بیماری می‌شود. تاکنون، شواهدی مبنی بر اینکه سگ‌ها یا حیوانات خانگی بتوانند ویروس را به انسان منتقل کنند، وجود ندارد. حال پرسش این است که آیا ویروس کرونا می‌تواند از انسان آلوده به حیوان منتقل شود؟ 

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال 

پس از اینکه صاحب 60 ساله‌ی یک سگ در هنگ کنگ به کرونا مبتلا شد، آن سگ علایم عفونت ناشی از ویروس کرونا را نشان داد. غلظت ویروس در ترشحات سگ خیلی کم بود. محققین اعلام کردند که ممکن است احتمال انتقال ویروس از انسان به حیوان وجود داشته باشد. برای احتیاط، هر حیوانی که تست ویروس کرونای آن مثبت است، باید در قرنطینه نگهداری شود. همچنین تمام حیواناتی که تست صاحب آن‌ها مثبت است نیز بایستی در قرنطینه باشند. متخصصین دانشگاه هنگ کنگ و همچنین سازمان جهانی بهداشت حیوانات، توافق نظر دارند که ویروس کرونا در این سگ، یک مورد "انتقال انسان به حیوان" بوده است. از طرف دیگر، در مورد انتقال ویروس از حیوان به انسان نیز هنوز شواهدی وجود ندارد و تعامل انسان با حیوانات هنوز منع نشده است. با توجه به ناشناخته بودن ویروس کرونای جدید، مطالعات بیشتری لازم است که مشخص شود آیا ویروس کرونا  می‌تواند به حیوانات نیز منتقل شود یا خیر

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد تا رسیدن به پاسخ های قطعی بهتر است اقدامات احتیاطی انجام شود و رعایت نکات زیر پیشنهاد شده است:

  با توجه به اینکه شواهد در مورد ویروس کرونا ممکن است کافی نباشد، محققین توصیه می کنند که فرد آلوده شده به ویروس کرونا لازم است تماس خود با حیوانات را محدود نماید.

•    هنگام حمل و نقل یا مراقبت از حیوانات، اقدامات اولیه بهداشتی رعایت شود.
•    شستن دستها قبل و بعد از هرگونه تماس با حیوانات، غذای آنها یا سایر تجهیزات مرتبط با آنها لازم است.
•    از بوسیدن حیوانات خانگی یا خوردن غذا با آنها خودداری شود.
•    اگرچه شواهدی مبنی بر انتشار عفونت ویروس کرونا از یک حیوان به حیوان دیگر وجود ندارد، قرنطینه کردن و دور نگداشتن حیوانات مبتلا از سایر حیوانات توصیه می شود.
•    هرگونه تشخیص ویروس کرونا در حیوانات بایستی به سازمان های مربوطه گزارش داده شود و مدیریت خطر در این زمینه باید به طور مناسب انجام شود.

در مورد حیوانات نیز به موارد زیر دقت نمایید:

ممکن است در این دوران درگیر مراقبت از خود و خانواده ی خود باشید یا در موارد خاص مشکوک به علائم بیماری کرونا ویروس شوید! برای این مواقع سعی کنید شخصی قابل اعتماد از خانواده یا دوستان را در نظر بگیرید که بتواند به جای شما مراقبت از حیوان خانگی عزیزتان را به عهده بگیرد.

به یاد داشته باشید که می توانید برای حیوان خانگی خود یک پرونده تشکیل دهید و همه ی مواردی که نیاز است در زمان نگهداری توسط یک غریبه رعایت شود را ذکر کنید به طور مثال حساسیت های غذایی و یا عادات حیوان شما.

حواستان به روحیه حیوانات خانگی در زمان قرنطینه باشد

حیوانات نمی توانند درک کنند که شما در این دوران چرا آنها را به پیاده روی و بازی نمی برید از این رو حواستان به روحیه حیوانات خانگی خود باشد و تا جایی که امکان دارد از پیاده روی و رفتن به مکان های عمومی بپرهیزید.

سعی کنید در خانه و یا محیطی که قرنطینه هستید با حیوان خود بازی کنید تا آنها هم دچار دلسردی و افسردگی نشوند به خصوص سگ ها که نیاز به تحرک جسمی دارند.


 

منابع:

- پت چی

1.    https://www.oie.int/en/scientific-expertise/specific-information-and-recommendations/questions-and-answers-on-2019novel-coronavirus/

2.    https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html#animals

3.    https://www.livescience.com/coronavirus-first-case-human-to-dog-transmission.html

4.    https://www.sciencealert.com/it-s-confirmed-a-pet-dog-has-tested-positive-to-the-new-coronavirus

5.    https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3065016/coronavirus-pet-dog-belonging-covid-19-patient

 


زمان انتشار: (4 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱