مقالات

اسباب بازی های مناسب پرندگان خانگی

 

پرنده نیاز به محرک های محیطی دارد. طبق مطالعات انجام شده، فعالیت مغزی حیوانات با غنی سازی محیط از لوازم بازی افزایش می یابد که منجر به سلامت بیشتر حیوانات می شود و نتیجه این کار کاهش مشکلات رفتاری و افزایش طول عمر می باشد.

استفاده از لوازم بازی برای پرنده دو هدف دارد:

1- افزایش رفتارهای طبیعی پرنده از جمله جستجوی غذا، رفتارهای مثبت اجتماعی و افزایش فعالیت بدنی.

2- کاهش رفتارهای غیر طبیعی یا ناخواسته حیوان مانند راه رفتن، کندن پرها و آسیب زدن به بدن خود، کاهش اشتها، چاقی و پرخاشگری.

بسیاری از سرپرستان پرنده، اسباب بازی هایی را در اختیار پرندگان خود قرار می دهند. برخی از این اسباب بازی ها برای برانگیختن حس کنجکاوی طوطی ها مناسب هستند و برخی دیگر نه.

در مورد گنجشک سانان، مانند قناری، فنچ و میناها با اینکه تمایل چندانی به استفاده از اسباب بازی ندارند، استفاده از اسباب بازی برای ایجاد تنوع برای نحوه یافتن غذا توسط پرنده می تواند به افزایش کیفیت زندگی پرنده کمک کند. 

اسباب بازی که انتخاب می کنید باید متناسب با اندازه بدن پرنده باشد برای مثال اسباب بازی های عروس هلندی نباید در دسترس طوطی های بزرگتر باشد زیرا ممکن است برخی قطعات آن را ببلعند. اسباب بازی های بزرگ نیز برای پرندگان کوچک می تواند ترسناک باشد و پرندگان تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند.

دقت کنید که اسباب بازی ها برای پرنده تکراری و خسته کننده نشده باشند. قفس را نباید بیش از حد پر اسباب بازی کرد زیرا پرنده برای حرکت در قفس و رسیدن به ظرف آب و غذا نیاز به فضا دارد. در قفس پرنده باید حداقل یک تاب وجود داشته باشد.

برخی پرندگان برای عادت کردن به لوازم جدید به چند روز زمان نیاز دارند و برخی دیگر به راحتی آنها را می پذیرند. پیش از قرار دادن اسباب بازی ها و وسایل جدید داخل قفس طوطی، بهتر است چند روز آن را در فاصله کمی با قفس بگذارید تا پرنده آنها را بشناسد. اسباب بازی ها باید برای اطمینان از سالم بودن مرتب چک شوند(طناب ها نباید سائیده شوند، فلز زنجیرها نباید پوسته پوسته شده باشند و زنگوله ها نباید لق باشند). وسایلی که پرنده آنها را از بین برده یا فرسوده و قدیمی شده باید جایگزین کنید.

اسباب بازی های چوبی (بدون رنگ یا رنگ شده با رنگ های گیاهی و خوراکی) که به زنجیرهای فلزی، چرم دباغی شده و یا ریسمان متصل شده اند گزینه های خوبی برای پرندگان هستند. همچنین شاخه های کوچک، مخروط کاج، ذرت خشک و گیاهان طبیعی غیر سمی را نیز می توانید در اختیار پرنده قرار دهید.

مطمئن شوید ناخن های پرنده کوتاه است تا به اجزای اسباب بازی ها گیر نکند.

اسباب بازی و وسایلی که برای پرنده مناسب نیستند

اسباب بازی های پلاستیکی

مراقب طوطی ها در زمان بازی با توپ ها باشید. پا و منقار طوطی های کوچک ممکن است در سوراخ های آن گیر کند و آسیب ببیند. طوطی های بزرگ نیز آنها را میشکنند و ممکن است قطعات آن را ببلعند.

اسباب بازی های پلاستیکی کودکان نیز گزینه مناسبی برای پرندگان نیستند. پلاستیک به کار رفته در این اسباب بازی ها معمولا خیلی نرم هستند و به راحتی شکسته و بلعیده می شوند که باعث انسداد مسیر گوارشی می شود.

فلزات

اسباب بازی هایی که دارای اجزای فلزی دارند مانند توپ هایی که زنگوله هایی در داخلشان دارند. پرندگان به ویژه طوطی ها با شکستن این توپ ها، زنگوله آن را در می آورند و گاهی آنها را می بلعند. زنگوله داخل توپ ها، غالبا از آلیاژ سرب ساخته می شوند که به عنوان یک خطر بالقوه برای پرندگان محسوب می شود چون پرندگان در برابر سرب و سایر فلزات سنگین بسیار حساس هستند و در صورت بلعیدن، با احتمال بروز انسداد و مسمومیت همراه است.

پیشنهاداتی برای غنی کردن محیط زندگی پرندگان

1- فراهم آوردن محیطی که پرنده در آن زمانی را به جستجوی غذا بپردازد. برای مثال پرندگان کاوشگر مانند طوطی های استرالیایی از جستجو و بازی در یک سینی بزرگ که مواد غذایی در میان بستری از مواد غیر سمی (مانند شن) پراکنده شده اند لذت می برند.

2- اسباب بازی های که می توان با آنها بازی کرد و حتی به آنها آسیب زد. ولی باید مراقب باشید که این اسباب بازی ها در صورت بلع سمی و خطرناک نباشند.

3- گذاشتن ظرف آب برای حمام یا سیستم آبپاش.

زمان انتشار: (1 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱