مقالات

استانداردهای اجزای بدنه قفس، بستر و کاور قفس و انتخاب آنها

 

درب

پس از بررسی کیفیت کلی ساخت قفس و فاصله میله ها می بایست درب قفس را نیز چک کنید. آیا درب به راحتی باز می شود؟ هنگامی که پرنده در قفس و درب بسته است، به اندازه کافی محکم بسته شده؟ آیا دست شما، ظروف آب، غذا و حمام به راحتی وارد قفس می شود؟ درب به سمت بالا، پایین و طرفین باز می شود؟ مراقب درب های گیوتینی باشید زیرا اگر بطور ناگهانی روی پرنده بیوفتد می تواند منجر به آسیب دیدنش شود. طوطی ها پرندگانی بسیار کنجکاو و باهوش هستند هستند و می توانند باز کردن درب قفس را یاد بگیرند و از قفس فرار کنند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق از یک قفل کوچک از جنس غیر سمی برای پرنده می توانید استفاده کنید.

میله ها

میله های قفسی که انتخاب می کنید نباید به حدی از هم فاصله داشته باشد که امکان فرار پرنده از آن وجود داشته باشد یا حتی بین میله ها گیر بیوفتد و آسیب ببیند. برای پرندگان کوچک تر این فاصله در حدود 1 سانتی متر و برای طوطی های بزرگ نباید بیشتر از 2.5 سانتی متر باشد.

قفس طوطی ها باید میله های افقی کافی برای فعالیت و حرکت راحت برای بالا رفتن از دیواره آن، داشته باشد. قفس هایی که برای گنجشک سانان مانند فنچ و قناری طراحی شده برای طوطی سانان مناسب نمی باشد. زیرا این قفس ها میله های افقی کمی دارد و طوطی ها به راحتی نمی توانند بر روی دیواره آن حرکت کنند. قفس باید طوری قرار گیرد که بر روی یک سطح ثابت باشد نه به صورت آویزان از سقف یا پایه زیرا تاب خوردن قفس برای طوطی ها خوشایند نیست.

قفسی که میله های زنگ زده دارد برای پرندگان خطرناک است زیرا با بلعیدن فلز اکسید شده به دستگاه گوارش پرنده آسیب وارد می شود و قطعات زنگ ممکن است حاوی سرب و یا سایر مواد سمی باشد.

کف قفس و بستر آن

مورد بعدی سینی کف قفس است. آیا به راحتی از محفظه زیر قفس خارج می شود؟ آیا در صورت آسیب، امکان تعویض آن وجود دارد؟

برخی از قفس ها دارای یک صفحه فلزی بر روی سینی کف قفس می باشند که این امکان را بوجود می آورد که باقیمانده مواد غذایی و فضولات از آن رد شده و از دسترسی پرنده به غذای باقیمانده جلوگیری می کند و در نتیجه احتمال آلوده شدن محیط را کاهش می دهد.  

طوطی ها، در داخل ظرف غذای خود به دنبال مواد غذایی مورد علاقه شان می گردند و بقیه غذا را بیرون میریزند و در ساعات بعدی مجدد برای خوردن این مواد به سراغ آنها می روند که در چنین شرایطی گرفتار شدن پا و بالها در توری کف قفس بعنوان یک خطر بالقوه وجود دارد لذا باید از تجمع مواد غذایی در کف قفس جلوگیری کرد. صفحه فلزی کف قفس باید بطور منظم تمیز شود تا مانع خشک و جمع شدن مدفوع بر روی میله ها گردید.

کف قفس باید با یک بستر غیر سمی با قابلیت تمیز کردن راحت، پوشیده شود. برای پوشاندن کف قفس می توان از دستمال حوله ای و یا پدهای مخصوص قفس استفاده کرد. در صورت عدم دسترسی به این موارد می توانید از کاغذ استفاده کنید. کف قفس را با چند لایه کاغذ بپوشانید. ممکن است لایه بالایی هر روز برداشته شود و زباله ها و فضولات از قفس خارج شود و برگه های زیرین داخل قفس باقی بمانند. لوری ها و لوریکیت ها که دارای فضولات مایع هستند نیاز به برداشتن چند لایه از کاغذ یا استفاده از مواد با جذب بالاتر دارند.

این بستر باید مرتب تعویض شود تا بهداشت قفس حفظ شود البته همیشه قبل از دور ریختن فضولات، به تعداد و ویژگی های مدفوع پرنده روی بستر توجه کنید. این کار می تواند به عنوان شاخصی برای وضعیت سلامت پرنده شما باشد.

استفاده از موادی که رطوبت را در خود حفظ می کنند به عنوان بستر خودداری کنید، زیرا این مواد زمینه رشد عوامل بیماری زا در محیط قفس را فراهم می کنند. از خاک اره، خرده و پوسته های چوب و خاک بستر گربه برای بستر کف قفس باید اجتناب شود زیرا تمیز کردن آنها سخت است و غالبا توسط پرنده خورده می شوند که در این صورت، موجب انسداد شود. این موارد گرد و غبار زیادی هم دارند و در صورت استفاده ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی و مشکل چشم شود. پرندگان در صورت دسترسی به این مواد، غالبا آنها را در محیط اطراف و داخل اتاق پخش می کنند. استفاده از روزنامه نیز مجاز نمی باشد زیرا جوهر آن در صورت بلعیده شدن برای پرندگان خطرناک است.

کاور قفس

یکی از لوازم جانبی مهم که گاهی نادیده گرفته می شود، کاور قفس است. طول روز برای پرنده باید مشابه زیستگاه طبیعی پرنده باشد و روز برای پرنده 12-15 ساعت و طول دوره تاریکی 9-12 ساعت می باشد. ممکن است نیاز باشد قفس برای تاریک کردن با کاور پوشانده شود. استفاده از کاور قفس، برای خواب پرنده به آن احساس امنیت و آرامش می دهد و کمک می کند خواب راحتی داشته باشد. در زمان استفاده از کاور برای پوشاندن قفس دقت کنید تهویه و گردش هوا در قفس کافی باشد. به عنوان کاور قفس می توانید از یک پارچه یا حوله تمیز بدون سوراخ استفاده کنید ولی مطمئن شوید که با پوشاندن قفس، فضای داخل قفس خیلی گرم نمی شود. برای بالاترین اثربخشی باید کاور با رنگ تیره تهیه شود.

اگر ممکن است پرنده در طول شب دچار ترس و به دنبال آن وارد کردن آسیب به خود با کوبیدن در قفس شوند بخشی از کاور را باز نگه دارید و چراغ کوچکی روشن بگذارید تا پرندگان نور کمی را ببینند.

احتیاط: قبل از پوشاندن قفس با کاور مطمئن شوید که پرنده بر روی چوب نشسته است چون در غیر اینصورت ممکن است در تاریکی در پیدا کردن چوب با مشکل مواجه شود و در هنگام تلاش برای یافتن نشیمن آسیب ببیند.

زمان انتشار: (2 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱