مقالات

اصول نظافت قفس و اجزای داخل آن

 

تمیز کردن قفس

رعایت بهداشت کامل محیط زندگی پرنده، یکی از عوامل کلیدی در نگهداری و پرورش آنهاست. اگر می خواهید پرنده تان زندگی طولانی در کنار شما داشته باشد باید به تمیز نگه داشتن قفس توجه کنید. سرپرستان پرنده باید روزی 2 بار به قفس سر بزنند، یک بار برای تعویض آب و غذا و یک بار برای تمیز کردن قفس.

یک بار در هفته، کل قفس، سینی، نشیمنگاه ها و اجزای داخل قفس می بایست با آب و صابون رقیق شسته، خشک و مجدد در اختیار پرنده قرار داده شود. پس از شستن قفس با محلول تمیز کننده، قفس را با یک پارچه تمیز و نمدار پاک کنید تا اثری از محلول ضدعفونی کننده بر روی سطوح باقی نماند.

تمیز کردن چوب نشیمن

چوب نشیمن را برای اولین بار پیش از قرار دادن در داخل قفس حتما شسته، ضدعفونی و خشک کنید. برای ضد عفونی شاخه، ابتدا آن را به مدت یک ساعت در ترکیب 1 به 9 سفید کننده به آب قرار دهید و سپس به مدت سه روز در آب تمیز قرار دهید و هر 12 ساعت آب آن را عوض کنید. چوب ها باید به طور میانگین هر ده روز یکبار کامل شسته شوند و شما می توانید این کار را با استفاده از محلول های مخصوصی که از پت شاپ یا کلینیک های دامپزشکی تهیه کرده اید انجام دهید.

تمیز کردن ظروف آب و غذا

ظروف آب و غذا باید روزانه به طور کامل تمیز شوند. بسیاری از طوطی ها اغلب غذای خود را در ظرف آبخوری می ریزند و یا به مدفوع آنها آلوده می شود. برای جلوگیری از آلودگی و حذف عواملی مانند قارچ های بیماری زا و باکتری هایی که ناشی از باقی ماندن مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه ها و همچنین فضولات پرنده است، ظروف را می توانید با آب گرم و یک قطره مایع ظرفشویی تمیز کنید. پس از اطمینان از اینکه ماده شوینده بر روی ظروف باقی نمانده و کامل خشک شده اند می توانید آنها را در داخل قفس قرار دهید.

زمان انتشار: (10 ماه قبل)
تعداد بازدید: ۱