مقالات

انتخاب پرنده خانگی مناسب

 

سال هاست که پرندگان در کنار انسان ها زندگی می کنند و به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. دلایل متعددی وجود دارد که باعث شده پرندگان به عنوان حیوان خانگی از محبوبیت خاصی برخوردار شوند. از جمله این عوامل می توان به افزایش زندگی در محیط های آپارتمانی اشاره کرد و با وجود محدودیت فضا برای نگهداری از سگ و گربه به عنوان حیوان خانگی افراد به دنبال گزینه های جایگزین هستند که پرندگان بهترین انتخاب به نظر می رسند.

نگهداری از هر پرنده دارای روشی متفاوت است. برای مثال، ممکن است نگهداری از یک جفت فنچ نیاز به انرژی زیادی از جانب شما نداشته باشد اما توجه داشته باشید که یک پرنده زینتی به اندازه یک گربه یا سگ نیاز به رسیدگی دارد. از جمله این موارد می توان به تمیزی محل زندگی پرنده اشاره کرد که یک عامل کلیدی در نگهداری پرندگان است و باید در برنامه روزانه مراقبت از پرنده قرار گیرد. همچنین، بسیاری از پرندگان مانند کاکادوها و یا پرندگانی که از زمانی جوجگی به کمک افراد رشد کرده اند نیاز به وقت گذاشتن برای رفع نیاز به تعاملات اجتماعی دارد. عدم انجام این کارها می تواند به ایجاد استرس، اختلالات رفتاری و حتی بیمار شدن پرنده منجر شود.

مهم ترین نکته در مورد پرندگان خانگی این است که با تصور اینکه پرندگان، حیوانات خانگی کم هزینه ای هستند اقدام به خریداری این حیوانات نکنید. پرندگان نیز مانند سگ یا گربه برای داشتن یک رابطه شاد و سالم با شما نیاز به وقت گذاشتن و تلاش دارند.

 هنگام انتخاب و یا خرید یک پرنده باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. اولین مورد این است که بدانید چه نوع پرنده ای می خواهید؟ که برای این سوال گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و قبل از انتخاب و خرید پرنده می بایست از منابع موجود و کتب به صورت کامل در مورد آن پرندگان تحقیق و مطالعه داشته باشید.

هنگام انتخاب یک پرنده به عنوان حیوان خانگی باید در مورد موارد زیر تحقیق کنید:

- رفتارها و ویژگی های پرنده

- طول عمر

- قفس

- ملزومات نگهداری

- منابع غذایی

- سلامت و نیازهای دامپزشکی

- قیمت پرنده

- هزینه های نگهداری از پرنده

- مشکلات معمول و بیماری های هر گونه

به عنوان بهترین گزینه برای کسانی که برای اولین بار میخواهند تجربه نگهداری از یک پرنده را داشته باشند باجریگار و یا عروس هلندی پیشنهاد می شود. این پرندگان حتی اگر توسط انسان تغذیه نشده باشند نیز پس از مدتی با سرپرستشان اخت میگیرند و با صبر و وقت گذاشتن روزانه با پرنده، روابط دوستانه ای با افراد پیدا می کنند.

بهتر است افرادی که برای اولین بار قصد نگهداری از یک پرنده را دارند طوطی های بزرگ جثه و کاکادو را انتخاب نکنند. این پرندگان برای کسانی که تجربه نگهداری از این حیوانات را نداشته اند به دلیل اینکه باعث ترس افراد شود، مناسب نیست. این پرندگان؛ همچنین نیاز به وقت و توجه زیادی از طرف سرپرستان خود دارند و در صورت عدم توجه کافی، پرنده دچار مشکلات رفتاری (به ویژه کندن پرها) گردد. پرندگانی که از جوجگی توسط انسان نگهداری شده اند، افراد را به عنوان دوست یا جفت خود می دانند و ممکن است پرنده دیگری را نپذیرند. از آنجایی که گونه هایی که در خانه نگهداری می شوند در طبیعت به صورت گروهی زندگی می کنند افراد را به عنوان عضوی از گله می دانند و شما باید توجه و تعامل کافی با پرنده را داشته باشید. ارتباط گرفتن و اهلی کردن پرندگانی که به صورت دستی بزرگ نمی شوند (بجز پرندگان کوچکی مانند باجریگار و عروس هلندی) معمولا سخت تر است و نیاز به تجربه و حوصله شخصی دارند که به کار با پرنده های بزرگ جثه آشنا است.

جوجه پرندگانی که به صورت دستی تغذیه شده و رشد کرده اند بهترین انتخاب برای نگهداری به عنوان پرنده خانگی بوده و عمدتا رام هستند. از خریداری پرندگانی که قیمتی کمتر از حد متعارف دارند، در محل های آلوده نگهداری می شوند و یا توسط دستفروش ها فروخته می شوند خودداری کنید. چنین پرندگانی معمولا مبتلا یا مستعد ابتلا به بیماری های زیادی هستند و حتی ممکن است مدت زیادی زنده نمانند.

مانند هر حیوان دیگری، از خرید پرندگانی که به نظر بیمار هستند، پف کرده و یا خواب آلود به نظر می رسند (اگر چه خواب زیاد در بسیاری از جوجه پرندگان طبیعی است) و مدفوع غیر طبیعی دارند خودداری کنید.

منابع

Beth Vanhorn, Robert Clark - Veterinary Assisting Fundamentals & Applications-Cengage Learning (2010)

Chris Pinney - The Complete Home Veterinary Guide-McGraw-Hill Professional (2003)

Shawn Messonnier- Exotic Pets, A Veterinary Guide for Owners- Republic of Texas Press (1995)

زمان انتشار: (2 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱