مقالات

اولین اقدام پس از تهیه پرنده؛ چکاپ توسط دامپزشک متخصص

 

پرنده ای که به تازگی خریداری می شود باید با ضمانت سلامت همراه باشد و باید پس از خرید توسط دامپزشک معاینه شود. تمامی حیوانات خانگی از جمله پرندگان نیاز به چکاپ های منظم دوره ای دارند و این کار باید توسط یک دامپزشک متخصص پرندگان انجام شود.

اولین چکاپ شامل معاینه فیزیکی کامل و در صورت لزوم انجام آزمایش هایی برای تشخیص وضعیت سلامتی پرنده اند. برخلاف سگ و گربه ها، پرندگان در اسارت نیز خصوصیات طبیعی خود را حفظ می کند. یکی از این ویژگی ها "مخفی کردن وضعیت جسمی" شان است. در این حالت، پرنده عموما نشانه های بیماری را تا زمانی که زنده است بروز نمی دهد و وقتی علایم نشان داده می شود که پرنده در آستانه مرگ باشد. در طبیعت هر پرنده ای که علایم بیماری داشته باشد توسط سایر اعضای گله یا حیوانات شکارچی کشته می شوند بنابراین ممکن است پرنده در حالی که مبتلا به بیماری جدی است کاملا سرحال و سالم به نظر برسد. با توجه به این ویژگی، اینکه سرپرست پرنده در شرح حال آن بگوید برای مثال شب قبل در شرایط جسمی خوبی بوده و حتی به صورت نرمال آب و غذا میخورده ولی امروز مرده غیرمعمول نیست لذا با دیدن هر گونه علایم و تغییر در رفتار روتین پرنده باید فورا به دامپزشک مراجعه شود.

معاینات دوره ای و آزمایش ها غالبا نشانه های بیماری در پرنده ای که سالم به نظر می رسد را مشخص می کند به همین دلیل انجام معاینه برای پرنده ای که به تازگی خریداری شده و همچنین به صورت دوره ای اهمیت دارد. انجام آزمایشاتی مانند نمونه گیری از خون برای بررسی عفونت، دیابت و بیماری های کبد و کلیه و رادیوگرافی برای بررسی وجود تومور، عفونت ها و بررسی وضعیت ارگان های داخلی و کشت میکروب برای تشخیص بیماری های باکتریایی و قارچی در صورت صلاحدید دامپزشک از جمله روش های بررسی سلامت پرنده می باشد.

از دیگر اقدامات در معاینات دامپزشکی، کوتاه کردن منقار، ناخن و پرهای بال و باز کردن حلقه پا است. حلقه های پا هیچ کاربرد خاصی برای پرنده خانگی ندارند و به صورت یک خطر بالقوه برای پرنده هستند زیرا ممکن است به قفس گیر کند و موجب آسیب و شکستگی پای پرنده شود. فاصله مناسب برای کوتاه کردن منقار و ناخن معمولا هر 3 ماه یکبار است و کوتاه کردن پرها که برای محدود کردن پرواز پرنده انجام می شود پس از هر دوره پر ریزی و رشد مجدد پرها باید صورت گیرد. البته این نکته را مدنظر داشته باشد که حتی با کوتاه کردن پرهای بال، پرنده قادر به پرواز هستند بنابراین هرگز پرنده را به صورت آزاد در فضای باز نبرید و حتما برای انتقال از قفس یا باکس پرندگان استفاده کنید.

منبع

Shawn Messonnier- Exotic Pets, A Veterinary Guide for Owners- Republic of Texas Press (1995)

زمان انتشار: (2 سال قبل)
تعداد بازدید: ۱