مقالات

مقدمه ای بر تغذیه در پرندگان زینتی

 

تمامی پرندگان زینتی دانه خوار نیستند و پرندگانی نیز که رژیم غذاییشان بر پایه دانه هاست نباید فقط با دانه ها تغذیه شوند. در اختیار گذاشتن دانه به عنوان تنها منبع غذایی برای پرنده باعث کمبودهای تغذیه ای و کوتاه تر شدن عمر آن ها می شود. مخلوط دانه ها باید بر اساس نوع گونه و اندازه جثه پرنده، در جیره غذایی قرار گیرد. برای گونه های کوچکتر، انواع مختلفی از دانه ها مانند ارزن، کلزا و کتان مناسب است و در پرندگان بزرگ تر دانه هایی نظیر دانه آفتابگردان، کدو، غلات و حبوبات جز رژیم غذایی پرنده می باشند. فلفل ها، نارگیل خرد شده و آجیل ها نیز گزینه مناسبی برای تغذیه پرندگان هستند.

اگر در رژیم غذایی پرنده حجم زیادی تخمه آفتابگردان باشد باعث افزایش بیش از حد وزن در پرنده میگردد. بر اساس نیازهای تغذیه ای هر پرنده پلت ها با فرمول های استاندارد هر گونه وجود دارد و می توان آنها را با دانه ها مخلوط کرد و در اختیار پرنده گذاشت. تغذیه به طور خاص، فقط با پلت و یا صرفا با دانه ها تمام نیازهای تغذیه ای پرنده را تامین نمی کند.

در اغلب موارد، خوردن غذای افراد توسط پرنده مشکلی ندارد ولی از دادن مواد غذایی مانند آووکادو، پیاز، ریواس، سیر و برخی از انواع خام کدو که حاوی آنزیم هایست که می تواند برای پرنده سمی باشد خودداری کنید. شکلات، کافئین، مواد غذایی حاوی نمک و نوشیدنی های الکلی نیز برای پرنده در لیست ممنوع برای پرنده قرار دارد.

انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات تازه باید همواره جزئی از رژیم غذایی روزانه پرنده باشد. سایر غذاهایی که می توان در جیره غذایی پرندگان اضافه کرد شامل ماکارونی پخته، سیب زمینی، برنج، حبوباتی که خیس خورده و سپس پخته شده و تخم مرغ آب پز می باشد. پرندگان کوچک جثه مانند عروس هلندی، فنچ و قناری ها عمدتا به سبزیجات بیشتر علاقه دارند تا میوه ها. اضافه کردن مواد غذایی جدید برای پرنده ای که از سنین کم آنها را نخورده می تواند سخت باشد.

لوری ها و لوریکیت ها رژیم غذایی تخصصی دارند و فقط از شهد گیاهان تغذیه می کنند لذا از دادن دانه و سبزیجات به این طوطی ها خودداری کنید.

زمان انتشار: (7 ماه قبل)
تعداد بازدید: ۱