مقالات

مقدمه ای بر رفتار طوطی سانان اهلی و اختلالات رفتاری

 

 

 

با وجود اهلی شدن پرندگان، برخی رفتارهای ذاتی در آنها وجود دارد که بر ارتباط آنها با انسان تاثیرگذار است. رفتارهای پرندگان برای حفظ بقا شکل گرفته است. در طبیعت پرندگان بعنوان طعمه در زنجیره غذایی حیوانات شکارچی طبقه بندی می شوند و رفتارهای آنها برای محافظت از خود در محیط طبیعی منطبق شده است. این رفتارها شامل گاز گرفتن، جیغ زدن و باز نگه داشتن بال هاست که در مورد پرندگان خانگی، بعنوان رفتار منفی تلقی می شود.

در محیط طبیعی هر یک از پرندگان در گروه های خود دارای جایگاهی هستند. پرندگانی که در اسارت زندگی می کنند سعی می کنند بالاترین مقام در خانه را داشته باشند. استفاده از روش های آموزشی مناسب برای تربیت پرندگان خانگی الزامی است. عواملی که منجر به بروز مشکلات رفتاری می شوند شامل:

·        وابستگی بیش از حد به یک نفر از اعضا خانواده

·        تنها گذاشتن پرنده به مدت طولانی و نگهداری از آن به طور مطلق در قفس

·        عدم استفاده از اسباب بازی ها برای فعالیت جسمی و ذهنی در پرندگان

·        تغییرات مداوم در محیط زندگی پرنده

نیازها و اختلالات رفتاری در پرندگان

·        نیاز به محیط با ثبات و یکنواخت

پرندگان به راحتی با تغییرات ایجاد شده سازگار نمی شوند و حضور در یک محیط بدون پایداری، کوچکترین تغییر موجب استرس و مشکلات رفتاری در پرنده می شود. از جمله مواردی که به طور معمول پرنده با آن سازگار نمی شود می توان به جابجا کردن قفس به محل جدید، تغییر ناگهانی رژیم غذایی و یا حضور افراد جدید که پرنده به آنها عادت ندارد.

·        رفتارهای اجتماعی

هوش پرندگان در حد یک بچه 5-6 ساله است و از نظر رفتارهای عاطفی نیز در حد یک بچه 2 ساله هستند و مانند کودکان، برای یادگیری رفتارهای صحیح نیاز به تعریف خط قرمزها، نظم و آموزش دارند. یکی از روش های آموزش برای پرندگان، یاد دادن فرمان بالا رفتن یا پایین آمدن در داخل یا خارج از قفس است. با این کار پرنده انجام دستورها و اینکه آن فرد مقام بالاتری دارد را می آموزد.

·        تولید صدا

تولید صدا و جیغ زدن در طبیعت رفتاری عادی برای پرندگان است و برای هشدار خطر به سایر اعضای گروه کاربرد دارد. در اسارت پرندگان برای جلب توجه این کار را انجام می دهند. هنگامی که صدای جیغ پرنده از حدی بیشتر می شود بهتر است روی قفس را بپوشانید. در هنگام جیغ زدن پرنده، شما نیز با صدای بلند با آن برخورد نکنید زیرا پرنده این رفتار را به عنوان کاری صحیح در نظر میگیرد و انجام این کار را ادامه می دهد.

·        گاز گرفتن

گاز گرفتن یک رفتار دفاعی برای پرندگانی است که در طبیعت زندگی می کنند و برای حرکت بر روی درختان و غذا خوردن نیز کاربرد دارد. در اسارت پرندگان از این کار برای جلب توجه استفاده می کنند ولی در صورت ادامه این رفتار به عنوان یک ناهنجاری در پرنده شناخته می شود.

·        کندن پرها

پر کنی در پرندگان رفتاری شایع است. در زمان بروز این مشکل پرنده اقدام به شکستن پرها و خارج کردن آنها از بدنش می کند. برخی پرندگان تنها پرهای یک نقطه خاص از بدن را می کنند و برخی دیگر پرهای بخش های مختلفی از بدنشان را می کنند. در زمان انجام این کار، پرنده باید توسط دامپزشک معاینه شود تا از نظر وجود انگل های خارجی بررسی گردد. از دیگر دلایل بروز پرکنی، مشکلات رفتاری، جلب توجه و استرس است.

گردنبندهای الیزابت می تواند برای درمان پرکنی استفاده شود. پرکنی در پرندگان گاهی ممکن است به قدری شدید باشد که به پوست خود آسیب برسانند و بدنشان را زخمی کنند.

منبع:

Beth Vanhorn, Robert Clark - Veterinary Assisting Fundamentals & Applications-Cengage Learning (2010)

زمان انتشار: (8 ماه قبل)
تعداد بازدید: ۱